|
|
|
Закон "Про соціальний захист дітей війни" був прийнятий 18 листопада 2004 року і набув чинності 1 січня 2006 року. Стаття 6 цього закону передбачає, що пенсії дітям війни підвищуються на 30 % мінімальної пенсії за віком. Проте, у 2006 році він запроваджений не був.
Пунктом 12 статті 71 Закону про бюджет на 2007 рік застосування цієї надбавки знову було відкладено, за виключенням інвалідів. Але 9 липня 2007 року рішенням Конституційного суду ця норма була визнана не чинною, наразі з цієї дати у дітей війни й виникло право на отримання надбавки у розмірі 30% мінімальної пенсії. Відповідні кошти в бюджеті уряд так і не передбачив, тож, Пенсійний фонд надбавку не нараховував. Її отримали лише ті пенсіонери, що звернулися до суду з позовами до ПФУ.
Законом України "Про Держаний бюджет України на 2008 рік" надбавка до пенсії для дітей війни була встановлена на рівні надбавки до пенсії учасникам бойових дій. Тобто, 10 % від прожиткового мінімуму для людей непрацездатного віку. 22 травня 2008 року рішенням Конституційного суду ця норма Закону була визнана не чинною. Тож, згідно з законом з 22 травня 2008 року по липень 2011 року діти війни мали отримувати надбавку в 30% розміру мінімальної пенсії. Але 28.05.2008 р. Кабінет Міністрів України постановою № 530 встановив, що дітям війни виплачується підвищення до пенсії у таких розмірах: з 22.05.2008 - 48,10 грн., з 01.07.2008 - 48,20 грн., з 01.10.2008 - 49,80 грн. І в подальшому Пенсійний фонд користувався цією постановою і нараховував дітям війни 49,80 грн. надбавки. Що, звичайне, є незаконним. Тож, багато хто з дітей війни звертався до суду, і той, керуючись нормою закону, присуджував їм надбавку на рівні 30% мінімальної пенсії. За оцінками, такою можливістю в Сєвєродонецьку скористалися більше половини таких осіб. Зазначимо, що в залежності від змісту позовної заяви та від того, хто був суддею, приймалися рішення, які суттєво відрізнялися. В одних йшлося про перерахунок надбавки за певний період часу. Наприклад, з 22 травня 2008 року по дату подання позовної заяви. У цьому випадку Пенсійний фонд перераховував (з урахуванням уже сплачених 49,80 грн. на місяць) надбавку і сплачував її разово. А далі нараховував надбавку по 49,8 грн. на місяць. В інших постановах суду зазначалася лише дата, з якої ПФУ мав сплачувати 30%, без зазначення кінцевої дати. Про такі рішення інколи кажуть, що "надбавку призначено довічно". У цьому випадку ПФУ перераховував надбавку за час, що минув, а надалі мав нараховувати 30% мінімальної пенсії щомісяця. Тобто, для наприкладу, 220,20 грн. у грудні 2011 року.
З літа цього року ситуація з пенсіями дітей війни суттєво змінилася.
Пунктом сьомим Закону «Про внесення змін до Державного бюджету» передбачено, що стаття шоста Закону України "Про соціальний захист дітей війни" застосовується у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів Пенсійного фонду. А Постановою Кабміну №745 для дітей війни передбачено підвищення пенсії у розмірі 49,80 грн.
Таким чином, з 22 травня 2008 року по 06 липня 2011 року розмір надбавки для дітей війни мав складати згідно закону 30% розміру мінімальної пенсії, у той час, як Пенсійний фонд застосовував підвищення у 49,80 грн. І лише на підставі рішень судів ПФУ сплачував надбавку відповідно до закону. А з 06 липня 2011 року було "підредаговано" сам закон. І тепер, коли ПФУ призначає надбавку в 49,80 грн. - це відповідає законодавству.
Враховуючі, що строк позовної давнини за такими справами становить півроку, юристи Центру правової інформації і консультацій вважають, що на сьогоднішній день звернення до суду з позовами про стягнення 30% надбавки не є перспективними. Тут хто не встиг, той спізнився. Але це не стосується позовів, які були подані раніше, їх варто довести до кінця.
Найгостріше на сьогодні питання - це виконання судових рішень, які вже винесені на користь громадян – дітей війни. Надзвичайна тяганина у цьому питанні пов'язана з трьома головними причинами.
По-перше, ПФУ зазвичай оскаржує судові рішення, і проходить досить багато часу, поки апеляційна скарга потрапить до апеляційного суду, буде розглянута та повернута. На практиці це інколи продовжується й по два роки.
По-друге, після повернення справи позивач має звернутися з заявою до суду з проханням видати виконавчий лист, отримати цей лист в канцелярії суду і відправити його до виконавчої службу у Луганськ. А та теж працює досить повільно. Нарешті, в останні місяці з'явилася ще одна причина, через яку надбавку у передбаченому законом розмірі не можуть отримати навіть ті діти війни, які вже давно отримували її за рішенням суду щомісячно ("довічно"). Це пов'язано зі зміною в Пенсійному фонді порядку виплати таких коштів. Тепер виплати пенсій і доплат поділені в ПФУ на дві відомості - основну та виплат по виконавчим листам. І для виплат по другій відомості коштів в державному бюджеті не передбачено, тому виплати затримуються на невизначений час. І здається, що чи не єдиний ефективний спосіб захисту порушених таким чином прав людини - звернення до Європейського суду з прав людини.
У кого є проблеми з вже поданими позовами, рухом справи, ненаданням відповідей на скарги і заяви, що супроводжують проходження справи в судах, звертайтеся за допомогою до нас. Е-мейл: [email protected]. Наші юристи дадуть відповідь всім.
----- правозащита |
|